La marxa mora “Beduïns de Santa Pola”, del mestre Antonio Espinosa, veu la llum després de tres dècades perduda

Interpretat per l’Associació Musical Mare de Déu de Loreto, divendres passat es va estrenar al Castell Fortalesa l’himne de la Comparsa Beduïns, escrit per Antonio Espinosa fa 30 anys i ara completat pel compositor local Vicente Brotons. La família d’Espinosa ha donat a la comparsa este llegat pòstum del prestigiós músic en un emotiu acte.

L’origen d’este himne té una història de tres dècades, quan un beduí de cor va decidir transformar en música el sentiment que li unia a esta comparsa, la més veterana dels Moros i Cristians de Santa Pola. Eixe home va ser Antonio Espinosa, músic, compositor, director i arranjador, director de la Coral Llevantina de Santa Pola durant més de quaranta anys i autor d’algunes de les composicions més representatives dedicades a Santa Pola i a la seua patrona, la Verge de Loreto.

“Però a més de músic, Antonio era fester i beduí. Ací va compartir amistat, companyonia i grans moments de la seua vida. Com a bon fester, va voler deixar un regal a la comparsa. No un regal qualsevol. Un himne. Una música capaç de representar el sentiment beduí”, van anunciar les presentadores de l’acte.

No obstant això, per diferents circumstàncies l’obra mai va arribar a interpretar-se. La partitura va quedar guardada, més prompte perduda entre una infinitat de documents. Ací entra l’encomiable labor de Susi Lozano, membre de la banda Mare de Déu de Loreto, qui es va encarregar d’investigar i buscar amb obstinació la partitura entre els arxius de la banda fins que va aconseguir trobar-la.

Arranjaments de Vicente Brotons

Quan la família d’Antonio Espinosa, mort en 2017, va decidir compartir esta partitura amb la Comparsa Beduïns va sorgir un repte tan il·lusionant com delicat. L’obra original tenia una duració aproximada de dos minuts i estava formada per quaranta-nou compassos. Una marxa mora completa en la seua essència, però concebuda com una peça breu.

Perquè poguera convertir-se en una marxa mora completa, el destí va voler que caiguera a les mans del mestre Vicente Brotons, un altre santapoler compositor, director i profund coneixedor de la música festera. No es tractava d’escriure una obra nova, sinó d’escoltar a Antonio Espinosa a través de la seua música, de comprendre el seu llenguatge, de respectar cada una de les seues idees i de continuar el camí exactament on ell l’havia deixat.

Per això, la primera part de l’obra és exactament la que va escriure Espinosa. A partir d’ací comença l’aportació de Brotons. La marxa manté el caràcter melòdic i la inspiració hispà-àrab concebuda pel seu autor, conservant l’elegància de les fustes en l’exposició del tema i atorgant posteriorment un major protagonisme als metalls, que fan créixer l’obra fins a la seua culminació.

I és precisament en eixe final on trobem un dels detalls més emotius d’esta revisió. Vicente Brotons incorpora l’inconfusible ritme que acompanya els compassos finals de la marxa mora «Chimo», del mestre José María Ferrero.

No és una casualitat, és un homenatge. Un record personal que naix d’una vivència que el mateix Vicente Brotons ha volgut compartir: fa més de trenta anys, mentres esperava l’inici de la desfilada del 3 de setembre al costat de la Comparsa Beduïns, va obrir la seua carpeta per a revisar les partitures que havia d’interpretar aquell dia. En donar-li la volta a una d’elles, la de Chimo, va descobrir una marxa manuscrita titulada Els Beduïns. El seu autor era Antonio Espinosa. En aquell moment va pensar que seria una llàstima que aquella música mai arribara a sonar. Tres dècades després, eixe desig es fa realitat.

Lliurament simbòlic

Una de les parts més emotives de l’acte va ser el lliurament simbòlic de la partitura original. Per a això van pujar a l’escenari tres de les dones més representatives de la història de la Comparsa Beduïns: Asun Pérez, María Asunción Ruiz (representada per la seua filla) i Conchi Martínez, els qui van rebre a José Emilio Espinosa, fill del compositor.

Este, visiblement emocionat, va recordar en el seu discurs la figura inoblidable del mestre i es va mostrar encantat que l’obra tinga per fi el destí amb el qual el seu pare la va compondre, després de la qual cosa la va entregar a les representants de la comparsa, els qui al seu torn van passar el testimoni al director de la banda, Jorge Baeza, perquè l’Associació Musical Mare de Déu de Loreto interpretara per primera vegada “Beduïns de Santa Pola”.

El president de Beduïns, José Pedro Sempere, i l’alcaldessa Loreto Serrano, van tancar l’acte amb els seus discursos i van donar pas a una nova interpretació de la marxa mora per a concloure una emocionant nit festera.

Comparteix:

24 agost, 2026