Esta important proposta de la regidor de Personal, consensuada amb els sindicats en la taula general de negociació, ha obtingut el vot favorable unànime de tots els grups polítics de l’oposició.
La regidor de Personal Ana Blasco, juntament amb l’equip de govern de l’Ajuntament de Santa Pola, ha aconseguit tirar avant, amb els vots a favor de tots els grups polítics de l’oposició en ple, el reglament d’avaluació i promoció horitzontal de la carrera professional dels seus empleats públics.
Després de les negociacions que s’han dut a terme en la taula general de negociació, els sindicats van donar el seu suport unànime al reglament de la carrera professional i s’ha aprovat en ple extraordinari, en el qual van ser presents els seus representants.
D’esta manera es convertix en realitat una reivindicació dels funcionaris i empleats municipals que posarà en valor la progressió professional dels treballadors de l’Ajuntament.
L’avaluació de l’acompliment és l’instrument clau que incentiva la formació i el desenrotllament professional dels treballadors, ja que els seus resultats influïxen directament en la progressió de la carrera professional, l’accés a llocs de treball i la percepció de retribucions complementàries. Este procés valora el rendiment, la conducta i els resultats obtinguts, la qual cosa motiva al personal a adquirir noves habilitats i competències a través de la formació.
Tal com va explicar Ana Blasco, “La carrera professional horitzontal no és ni molt menys un mer ascens, és un conjunt d’expectatives de progrés per al personal empleat públic que busca incentivar el coneixement expert d’este. És necessari valorar l’actuació del personal, la seua trajectòria i actuació professional, la qualitat dels treballs realitzats, els coneixements adquirits i transmesos, la seua implicació amb l’organització i el rendiment i assoliment dels resultats dels objectius fixats”.
Les organitzacions sindicals FESEP, CSIF, UGT, CCOO i SITAP han volgut expressar el seu “agraïment per les negociacions dutes a terme durant els últims mesos, destacant que el procés ha sigut beneficiós per a les dos parts”. Han posat en valor “la importància d’este acord no sols per al desenrotllament professional dels empleats públics, sinó també per a enfortir i millorar la relació entre la ciutadania i els funcionaris, en comptar ara amb un marc més dirigit al reconeixement del mèrit i la qualitat en el servici públic”.
Com funciona
L’avaluació de la conducta professional mesura el rendiment i els resultats de l’empleat per a millorar la productivitat i la qualitat del servici. Es genera així un vincle amb la carrera, ja que els resultats de l’avaluació tenen efectes directes en la progressió dins de la carrera professional.
També suposa un incentiu a la formació: l’avaluació ajuda a identificar necessitats de formació i pot incentivar la participació en accions formatives voluntàries, crucial per a avançar cap a un millor servici públic. Un pla de carrera, impulsat per l’avaluació, proporciona una via clara d’ascens i desenrotllament professional, augmentant la motivació i el compromís de l’empleat.
El grau de desenrotllament s’estructura en quatre nivells als quals el treballador accedix quan complix 5, 10, 16 o 22 anys de servici, i contempla un complement retributiu sobre la base de la categoria personal de cada empleat públic.
El reglament també aborda altres aspectes com a servicis especials, incapacitat temporal, excedència per violència de gènere, violència sexual i excedència forçosa, cuidat de familiars i conciliació de la vida personal, laboral i familiar, jubilació parcial, etc.
Beneficis per a l’empresa i l’empleat
Segons ha explicat Ana Blasco, “La posada en marxa d’este reglament propiciarà l’alineació d’objectius entre l’Ajuntament i el seu personal, promovent el creixement mutu. Així mateix afavorirà la retenció de talent en oferir una via de creixement i seguretat, la qual cosa ens ajudarà a retindre als empleats més valuosos i a reduir la rotació que es dona en alguns llocs de treball”.
S’espera també una millora de la productivitat: “els empleats més motivats i satisfets tendixen a estar més compromesos i a treballar millor, la qual cosa augmenta la productivitat general i, per tant, un millor servici als nostres ciutadans”.

