L’acte de presentació pública tindrà lloc el dijous 12 de novembre, a les 18.30 hores, en el Baluard del Duc del Castell de Santa Pola. Les famílies de Santa Pola podran estalviar fins a un 20% en la seua factura de la llum adherint-se gratuïtament a la comunitat energètica.
L’Ajuntament de Santa Pola, amb l’assessorament tècnic i legal del Grup Enercoop, anuncia la posada en marxa de la seua Comunitat Energètica Local (CEL), una vegada finalitzades les obres de les seues dos primeres instal·lacions de producció energètica. Per a donar a conéixer esta iniciativa, l’ajuntament ha organitzat un acte que se celebrarà dijous 12 de novembre, a les 18.30 hores, al Castell de Santa Pola.
La comunitat energètica, basada inicialment en instal·lacions solars fotovoltaiques per a autoconsum col·lectiu, és un pas decisiu cap a la sostenibilitat i l’aprofitament de les energies renovables, des d’una visió social, en el municipi, ja que contempla el repartiment de l’energia generada entre la ciutadania. Les dos primeres instal·lacions fotovoltaiques estan situades estratègicament en els dos nuclis principals de població, concretament, en les cobertes del CEIP Verge de Loreto i del Poliesportiu José Antonio Alemañ de Gran Alacant.
La participació en el projecte no requerix d’instal·lacions individuals en les vivendes, inversions inicials ni canvis de companyia elèctrica. L’energia produïda es distribuirà entre les llars i comerços associats, traduint-se en un estalvi directe en la factura elèctrica.
Les dos instal·lacions d’autoconsum col·lectiu desenrotllades compten amb una potència de 100 kW cada una. Les dos infraestructures sumaran una producció mitjana anual estimada de més de 300.000 kWh. Esta generació permetrà cobrir fins al 50% de la demanda energètica de les 200 famílies i o comerços que s’adherisquen al projecte.
Segons declaracions de l’alcaldessa de Santa Pola, Loreto Serrano, “en esta legislatura estem desenrotllant un consistent pla de futur basat en l’Agenda Urbana 2030, i una de les accions planificades és la posada en marxa de la comunitat energètica local. Això suposa un important benefici per a tots els veïns de Santa Pola, que gràcies a la iniciativa de l’Ajuntament amb el suport d’Enercoop, aconseguiran un important estalvi en la seua factura de la llum de forma totalment gratuïta”.
Un model de generació distribuïda al servici de la societat
Una Comunitat Energètica Local és un nou model de producció i gestió energètica que permet democratitzar l’accés a les energies renovables, ja que permet un accés universal a esta tecnologia en véncer les barreres tècniques i econòmiques que se solen trobar en entorns urbans. A més, gràcies als canvis introduïts recentment en el marc normatiu, podran acollir-se al model tots els consumidors situats a una distància de fins a 5.000 metres dels punts de generació el que, en la pràctica, abasta tot el terme municipal.
En l’acte programat per al 29 d’octubre s’informarà sobre el procés d’inscripció a la comunitat energètica. Per a formalitzar la sol·licitud o consultar els requisits d’accés, el Consistori habilitarà un apartat específic en la seua pàgina web, on les persones interessades podran emplenar el formulari d’inscripció i conéixer els requisits documentals i pròxims passos a seguir.
Per al desenrotllament d’este projecte, l’Ajuntament de Santa Pola ha comptat amb l’acompanyament integral del Grup Enercoop, l’empresa del qual matriu és la Cooperativa Elèctrica Benèfica de Crevillent, entitat centenària i àmpliament reconeguda en matèria de transició energètica. El seu model, basat en una transició energètica justa, inclusiva i participativa, compta amb l’aval de COMPTEM-Crevillent, la primera comunitat energètica que es va posar en marxa a Espanya, referent també a escala europea.
Amb l’inici d’este projecte, Santa Pola i el Grup Enercoop consoliden la seua posició com a referents regionals en l’adopció de noves fórmules de generació distribuïda amb base social, conjuminant innovació tecnològica i compromís amb el territori.

