La popular desfilada multicolor reflectix l’essència de la festa santapolera

Esta nit s’ha celebrat un dels esdeveniments més populars i tradicionals de les Festes Patronals de Santa Pola: la desenfadada desfilada multicolor en el qual han participat més de mil persones de tretze comparses. Al llarg del recorregut de més d’un quilòmetre pel centre de la vila han arrancat els aplaudiments del públic a través de la música, les coreografies i el bon humor.

La desfilada multicolor és sens dubte un de les icones més representatives de les Festes Patronals en honor a la Mare de Déu de Loreto. Els seus orígens es remunten a l’any 1968, any zero de les festes tal com les coneixem ara gràcies a l’impuls d’un grup d’intrèpides dones que van liderar la posada en marxa d’iniciatives com la que ahir vam tornar a gaudir.

Han sigut 1.056 persones les que anit van recórrer els carrers de Santa Pola al llarg d’un quilòmetre des del Palmerar pel carrer d’Elx, la plaça de la Glorieta, el carrer del Moll i l’avinguda Pérez Ojeda, repartides en tretze comparses i grups d’animació que portaven mesos assajant i preparant este gran moment.

La desfilada va arrancar passades les 20.30 amb un grup de xanquers, personatges de Cristall i espectaculars ventalls led, donant pas a la carrossa que portava a la Reina i Dames Infantils: Inés Abad Vicent, Alison Bou Ato, Carmen Cerdán Bonmatí, Laura López Rodríguez i Inés Orozco Dols.

A continuació, i acompanyada per la Banda Va unir Musical de Santa Pola, la carrossa de la Reina i Dames Majors que viuen durant estos dies la més bonica experiència de les seues vides. Helena Martínez Alba, Reyes Giménez Cascales, Estefanía Martínez Navarro, Eva María Pomares Palao i Fabiola Sempere Martínez no es van cansar de saludar i agrair els aplaudiments del nombrós públic que ha omplit els carrers del circuit.

Una espectacular coreografia de l’Escola de Dansa Immaculada Jaén amb 90 ballarines precedia a la tercera de les carrosses reals en la qual brillaven la Reina de la Tercera Edat, Conchi Gabarrón López, i les seues Dames d’Honor Rosario Rodes Alonso i Encarni Sebastián Garriga.

Dolçaina i Pescadors, pura tradició

Una de les actuacions més destacades va ser, com és habitual, la representació de la més pura tradició local que duu a terme la Colla de Dolçainers i Tabaleters El Freu, acompanyats dels gegants Loreto i Jaume i dels seus simpàtics capgrossos, que tanta il·lusió fan als xiquets.

Seguidament van arribar quatre nodrits grups per a posar en escena les seues ben treballades coreografies: La Piana, Gym Noray, Fem Dansa i També Ballem.

Arribava llavors el moment de la més veterana agrupació de les nostres festes: Pescadors. La comparsa santapolera per tradició, fidel representant d’un sector pesquer que seguix molt arrelat en els costums locals. Vestits amb els vestits tradicionals, els hòmens portant rem i les dones el “cobenet”, van anar desfilant després de la banderera començant per la plataforma en el qual es representa la subhasta del peix d’una manera simpàtica i desenfadada, fent participar al públic.

Els seguia la plataforma de les xarxeres, pura tradició d’una professió ja en desús però que es manté viva en l’imaginari local gràcies a l’esforç de preservació que duen a terme estes dones.

La popular “Polka de la cervesa” és la banda sonora de la coreografia de Pescadors amb el seu passadís de rems, amb grups infantil, jóvens i majors, precedint a la carrossa que portava al Càrrec Major Julia Barrionuevo Parrón -tota una institució de la festa santapolera-, la Sireneta Fina Mari Herrero Sempere i el Càrrec Infantil Elena González Morilla.

Que no pare el ball

La següent comparsa a aparéixer va ser la de Rocieros de les Cuevas de Catarra, amb eixe contrapunt flamenc que tant agrada i amb la carrossa del seu Càrrec Infantil Elsa Miralles Girau.

L’sprint final de la Desfilada Multicolor va ser in crescendo com en un castell de focs artificials, impulsat per la música i les coreografies brillants i contagioses de Martita Zumberas, Anem a Vore, Danzarte, L’Escorrima -el grup més nombrós amb 110 participants-, Sou Lo Més i Pensat i Fet.

Una gran nit per a Santa Pola que va culminar de matinada amb el tret d’un potent castell de focs artificials des de l’espigó de la platja de Llevant, i que obri la porta als dos últims dies en què la Patrona Verge de Loreto serà la protagonista amb l’emotiva ofrena floral el dilluns 7 i la processó del dimarts 8, festivitat local i el dia gran de les festes.

Comparteix:

6 setembre, 2026