L’Àrea de Turisme de l’Ajuntament de Santa Pola, juntament amb el Museu de la Mar i l’empresa AR Vision, ha desenrotllat un projecte de realitat virtual que, mitjançant tecnologies immersives, recrearan a partir de gener de 2025 la quotidianitat de la Fortalesa entre els segles XVI al XIX.
El projecte de recreació històrica de la Fortalesa de Santa Pola, dut a terme AR Vision i orientat per al seu ús en ulleres de realitat virtual Oculus Quest 3, oferix una innovadora oportunitat per a explorar i reviure diferents etapes de la seua evolució, abastant els segles XVI, XVII i XIX. Les experiències VR oferixen la possibilitat de portar la història a un públic més ampli, incloent a aquells que no poden visitar el lloc físic. Esta experiència estarà disponible per al públic a partir de gener de 2025 en el Museu de la Mar.
Mitjançant la visualització dels models 3D en un entorn immersiu, es facilita la comprensió de les dimensions arquitectòniques i de l’evolució del lloc al llarg del temps. Això és particularment valuós en termes educatius, ja que permet als usuaris interactuar amb el patrimoni de manera activa i visual.
El regidor de Turisme, Borja Merino, va explicar que “l’objectiu principal del projecte era proporcionar una representació fidedigna i detallada de l’enclavament històric en diferents èpoques, permetent als usuaris submergir-se en una recreació virtual que oferix un acostament sensorial i visual a les diferents fases de la construcció de la fortalesa. Esta experiència té potencial tant en l’àmbit educatiu com turístic, millorant la comprensió del context històric, arquitectònic i social del monument”.
Evolució del Castell Fortalesa
“En el cas de la Fortalesa de Santa Pola, això és particularment valuós per a mostrar la seua evolució entre els segles XVI, XVII i XIX, èpoques en les quals les estructures van ser modificades significativament. Els usuaris no sols observen, sinó que també poden participar en activitats, obtindre informació contextual i accedir a dades històriques a través d’elements interactius. Esta interactivitat fomenta una major retenció del coneixement i un aprenentatge més dinàmic i atractiu”, va afegir Merino.
Per a institucions educatives, el projecte pot usar-se en aules d’història, arqueologia o arquitectura. Per al sector turístic, pot ser una ferramenta per a enriquir la visita física amb una experiència prèvia o posterior que permeta comprendre millor la història del lloc. Moltes estructures històriques han sigut modificades, destruïdes o danyades amb el temps.
La recreació 3D oferix la possibilitat de reconstruir digitalment elements perduts o deteriorats de la fortalesa, com a torres, muralles o detalls arquitectònics. Això proporciona una visió completa del patrimoni tal com va existir en el seu apogeu, permetent una millor apreciació del seu valor històric.
Ana Bermejo, tècnic de l’Àrea de Turisme, va recordar que este projecte “ha sigut finançat al cent per cent a través del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí (PSTD) amb fons europeus Next Generation” i que forma part d’un pla per a digitalitzar tots els recursos de Santa Pola i poder visitar-los en línia.
La regidor de Cultura, Nely Baile, va voler felicitar l’empresa per la seua gran faena i va afirmar que “seguirem en esta línia innovadora perquè introduir estes tècniques ens permet portar la cultura a totes les edats, i en este cas donar a conéixer el nostre Castell des d’altres perspectives”.
Jugar i aprendre de la nostra història
Juan Antonio Franco, director de AR Vision, es va mostrar “molt content de presentar este projecte d’experiència turística immersiva, que reconstruïx el Castell Fortalesa en tres etapes diferents a través de realitat virtual. Amb les ulleres d’última generació es pot tindre una experiència immersiva per a viure com era el castell segles arrere i com vivien els personatges en eixa època de manera fidedigna”.
El segle XVI obrirà una experiència de ludificació que juga amb els personatges de la fortalesa, el XVII recrearà un fet històric tan important com l’expulsió dels moriscos, mentres que el segle XIX ens portarà a conéixer a les cambreres de la Verge de Loreto i la seua capella.
Tota la informació gràfica i històrica ha sigut aportada per l’equip del Museu de la Mar de Santa Pola, els qui han participat activament en la validació de tots els elements gràfics, perquè tinguen el major rigor històric i patrimonial.
Juntament amb tot el projecte de desenrotllament del programari, s’han subministrat quatre ulleres de Realitat Virtual Oculus Guest 3, amb la tecnologia més avançada quant a la visualització d’elements i aplicacions virtuals.