“Living together”: l’IES Gran Alacant connecta amb el barri a través de projectes culturals

L’IES Gran Alacant, des de la seua inauguració el setembre passat, està en moviment. S’ha proposat convertir l’acció cultural juvenil en el seu eix d’identitat, connectant amb la realitat diversa del barri i de l’entorn, apostant a més pels projectes intercentre i la col·laboració amb institucions locals, nacionals i internacionals, accions totes que contribuïsquen a la formació integral de l’alumnat i a la convivència en positiu a través del seu programa PASOC:  “Living together”.

Nàixer com a centre educatiu de secundària en el barri de Gran Alacant té molts significats. Respon no sols a l’imperatiu i compromís d’oferir un accés, pròxim i de qualitat, als estudis d’educació secundària, sinó, inseparablement, a ser focus sociocultural per a la joventut de la zona. L’impuls a la iniciativa i el voluntariat juvenil, així com l’emprenedoria sociocultural, són claus.

La cultura de centre de l’IES Gran Alacant es focalitza a fomentar una ciutadania crítica i un alumnat amb capacitat de situar-se en el món, a través de les llengües i la connexió interpersonal. Per a connectar-se amb la comunitat veïnal a la qual pertany, el nou IES desenvolupa un programa d’accions culturals (PASOC) que tenen com a horitzó la integració cultural i social de tota la comunitat.

Des de múltiples projectes intercentres, alguns dels quals procedixen també de la iniciativa de l’alumnat i de l’Associació de Famílies d’Alumnat, AFA, d’este IES, s’obri la comunitat educativa del barri al municipi de Santa Pola i a la resta de la província. Per a això s’han fomentat, des del principi, la iniciativa estudiantil i diferents accions educatives informals dirigides a reforçar aspectes socials i cívics. El sentir del centre és que es pot realitzar esta labor en un centre en formació. No fa falta esperar a disposar de grans infraestructures per a mobilitzar el potencial humà de la seua comunitat educativa. Eixe, ja ho tenen.

En esta línia, pel caràcter internacional de la població del barri, molts dels projectes empresos han utilitzat diferents llengües. Amb això, la cultura de centre, basada en el multilingüisme, connecta l’alumnat de diferents cultures, presents en el barri, amb els coneixements de l’Educació Secundària que s’impartixen en el desenvolupament de les classes.

Des d’inici de curs, l’IES ha emprés diverses accions que promouen estos fins. En este segon trimestre del curs, s’ha aprofundit en esta labor que ha permés consolidar una línia de treball definida en matèria d’acció sociocultural.

Gener es va configurar com la porta a un nou any compromés per fomentar la Pau, la No Violència i la Convivència. La setmana cultural per la Pau va integrar una performance del grup de Teatre, una intervenció artística col·lectiva per la convivència i uns jocs cooperatius, que van tindre com a clausura la creació col·lectiva entre tota la comunitat educativa del símbol de pau i del terme en diverses llengües. Empatia, compromís i solidaritat enfront de les guerres, en suport de les persones refugiades i de la seua integració i desenvolupament. Tota una foto grupal com a declaració d’intencions i mostra d’un compromís conjunt.

Imatge 1.  Convivència sobre el Dia de la Pau i la No violència en l’IES Gran Alacant.

Febrer, es va vertebrar des de tres eixos. Com el mes del treball de la Igualtat efectiva, de l’impuls de les vocacions científiques i una aproximació real a les professions científiques a través de la participació en un projecte intercentres promogut per la Biblioteca municipal de Santa Pola Mesa Redona de Dones i Ciència”, i la inauguració de dos exposicions en el centre “Les xiques són Guerreres i també matemàtiques” del CSIC, i “Científiques de Lletres” de la UA. Com a mes de l’amor i l’amistat, es va promoure la bústia de cartes multilingüe per Sant Valentí. I, per a la preparació de la Setmana del Carnestoltes, es va organitzar una *performance col·lectiva que els va permetre realitzar l’I Enterrament de la Sardina amb un concurs de disfresses.

Imatge 2. “Detall de la Sardina creada per l’alumnat per a celebrar l’I Carnestoltes d’IES Gran Alacant”

Març, punt d’inflexió i final de segon trimestre, es va conformar com un mes dedicat a la coeducació i a la visibilitat de la Dona. L’IES va participar en els esdeveniments organitzats a nivell municipal, i es va realitzar un muntatge col·lectiu per a crear una exposició sobre dones i esport dins de la Setmana de la Dona, incorporant un fotoreclam de les “Adolescents en l’esport” i realitzant una lectura col·lectiva sobre la importància de la igualtat efectiva. Es va tancar el trimestre amb la celebració d’esdeveniment, que va ser punt d’inflexió en la implicació de l’IES amb la comunitat. Es tracta de realitzar el Spring Break de l’IES GA, enfocat a impulsar la benvinguda a la primavera, i el compromís social i cívic, a través d’accions solidàries i educatives. En elles inaugurem la I Marxa solidària col·lectiva de tota comunitat educativa, així com tallers educatius i lúdics, i com a fermall final un esdeveniment esportiu col·lectiu en les instal·lacions del Poliesportiu José Antonio Alemany.

Imatge 3. Celebrant el Dia de la Dona 2024, La Dona en l’Esport. Alumnes esportistes en l’IES Gran Alacant.

Imatge 4. Celebració de la I Marxa solidària i Jornada de Convivència “Spring Break” en el Gran Alacant i el seu entorn. 

Viure un centre, també és dinamitzar els moments no lectius. Per a oferir oportunitats d’oci als patis es va crear al setembre el Programa Patis ACTIUS, on alumnat i professorat proposen tallers diversos (matemàtics, artístics, esportius, teatrals) i l’Associació d’Escacs de l’IES GA i el seu I Torneig local d’Escacs. el seu I Torneig d’Escacs. Totes les iniciatives tenen un doble component lúdic, social i d’educació informal, destacant la iniciativa estudiantil de molts, com el taller de teatre i expressió.

Un altre puntal de la PASOC és promoure la iniciativa juvenil i l’oci saludable en temps no lectius. Per a això s’ha contactat amb el Racó Jove de Santa Pola, i amb les Regidories de Joventut i d’Igualtat, Participació ciutadana i Migracions, així mateix, amb la Biblioteca Internacional de Gran Alacant, la Xarxa de Biblioteques i la Casa de la Cultura de Santa Pola, a fi de convertir en poc temps el centre en un focus d’activitat cultural juvenil en el barri. El primer programa d’accions impulsat pel IES Gran Alacant, amb la col·laboració de la AFA de l’institut i altres institucions municipals, es denomina “Els Divendres de l’IES GA”, en els quals es desenvoluparan activitats lúdiques, així com realitzar tallers juvenils de jocs de taula, i especialment, un Taller de dibuix, impulsat des de CASOC, Comissió d’Acció Sociocultural de l’IES Gran Alacant i nostre AFA.

Este camí, iniciat per una institució d’ensenyament secundari tan necessària en el nostre barri, és un compromís emprés de llarg recorregut. No obstant això, tota la comunitat educativa està molt implicada i il·lusionada en ell. Com sempre, el claustre de l’IES Gran Alacant, juntament amb la resta de la comunitat educativa, tots i totes naturals de la localitat i del barri, caminen junts per a millorar la integració i la construcció d’una ciutadania juvenil compromesa amb el seu entorn, per a fomentar una identitat oberta pròpia del veïnat que abans no tenia. Així, des de l’IES Gran Alacant, es construïx comunitat i identitat veïnal d’un barri essencialment multicultural.

Comparteix:

22 maig, 2024

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies